Slik blir trampoline-leken sikker

Det viktigste spørsmålet når det gjelder å velge trampoline, er hvem som skal bruke den. En rund trampoline passer bra hvis det er små barn som skal bruke den. Her vil hopperen naturlig ledes inn mot midten. Det gir litt lavere hopp, men er det tryggeste.

En oval eller rektangulær trampoline passer best hvis det først og fremst er ungdommer og voksne som skal bruke den. Her er det flere landingspunkter, man kan hoppe høyere og trene på triks.

Du får kjøpt trampolinene i flere størrelser. En liten, rund trampoline kan være fint for de minste. Så har du hele veien opp til de store, rektangulære, hvor «proffene» virkelig kan utfolde seg.

Prisen varierer også. Det kan være lurt å ha i bakhodet at de rimeligste trampolinene ofte er lettere enn de som koster litt mer, det betyr at de også er noe mindre stabile. De rimeligste kan også ha dårligere sprett.

Plassering og sikring av trampolinen

Sett trampolinen på et flatt underlag, helst med gress eller annet som virker støtdempende. Følg bruksanvisningen nøye. Sjekk og test trampolinen (fjærer, kantpute og annet) etter monteringen, og ellers med jevne mellomrom. Sørg for at trampolinen står helt støtt og forsvarlig på underlaget.

Noe av det viktigste for å unngå skader på hopperne, er sikkerhetsnett – noe som nå faktisk er påbudt for mellomstore og store trampoliner.

Vær klar over at sterk vind kan ta tak i trampolinen og sende den av gårde. Både sikkerhetsnettet og duken vil virke som seil i vinden. En trampoline er tung, og du kan bli stilt til ansvar for skader som din flyvende trampoline har forårsaket.

Står trampolinen på et utsatt sted, eller dere skal være borte en stund, er det lurt å fjerne sikkerhetsnettet og gjerne også duken. Sett trampolinen i le av for eksempel en garasje, eller bind den fast i et tre eller annet solid. Bruk kjetting eller tykt tau. Du kan også snu trampolinen opp ned – og gjerne sette noe tungt oppå den.

Hopp én av gangen på trampolinen

– En trampoline er et kjempefint middel til å få frisk luft og mosjon. Det er særlig viktig i våre dager med nettbrett, mobiler og andre skjermer som kan friste barn til innesitting, sier Sigmund Clementz, som er kommunikasjonsrådgiver i forsikringsselskapet If.

Det kan likevel være lurt å ta noen enkle forholdsregler for å unngå skader som kan oppstå når barna (og de voksne) skal utfolde seg med hopp og sprett: Jo flere som hopper sammen, jo større er risikoen for skader. Dette gjelder spesielt hvis de som hopper har forskjellig vekt. Det er gjerne de minste barna det da vil gå utover.

Den vanligste skaden ved samhopping er tannskader, som oppstår hvis man slår hodene mot hverandre. 

– Å slå inn tennene sine er noe helt annet enn å falle på grusen under fotballspill, sier Sigmund Clementz. En lur måte å få barna til å hoppe én og én om gangen, er å lage en liten lek ut av det: Hoppingen går på rundgang, og så står de andre rundt trampolinen og heier på den som hopper!

Samkjørte regler i nabolaget

– Barn kommer lett i et krysspress mellom forskjellige regler. Noen foreldre sier kanskje det er greit at man hopper flere sammen, mens andre foreldre sier nei. Dette kan gjøre det vanskelig for barna, de kan få dårlig samvittighet hvis de gjør noe de ikke får lov til, sier Sigmund Clementz.

Det er en god ide hvis foreldrene i nabolaget snakker sammen og avstemmer reglene for hoppingen, da får barna ett sett med regler å forholde seg til. Snakk med barna – uten å skremme – om reglene som skal gjelde for hoppingen. Det er også smart at det er noen voksne i nærheten av trampolinen, som kan ha et visst oppsyn med hoppingen.

– Barn er barn, det er en del av barndommen å få noen skrubbsår og småskader iblant. Men det er lurt å ta noen forholdsregler for å unngå større skader, sier Sigmund Clementz.

Andre gode sikkerhetsregler er å gjøre det klart at leker, baller eller annet ikke skal tas med på trampolinen. Lander man på dette, er det lett å få bruddskader eller skader på ansikt eller øyne. 

Ikke hopp på trampolinen når den er våt. Dekk gjerne til trampolinen med en presenning når den ikke brukes, for å forhindre at barn bruker den når det ikke er voksne til stede.

Trampoline er også moro for de voksne

Har du lyst på litt frisk luft og mosjon? Gå ut og hopp! Etter noen minutter har du brukt de fleste av kroppens muskler, trent kondisjon og forbrent en haug med kalorier. Og du har hatt det gøy samtidig – mye morsommere enn å løpe på en tredemølle.

TIPS: Slik lager du ditt eget treningsstudio hjemme!

Men akkurat som barna kan også du som voksen få skader hvis du ikke passer litt på. Ikke bli overmodig og prøv en salto sånn uten videre, for eksempel. Det kan i verste fall gi deg nakkeskade. Har du ryggproblemer er det også lurt å ta det forsiktig.

Så lenge du bruker litt tid på å bli kjent med trampolinen din, og prøver deg litt fram, er det bare å nyte muligheten til å ha det gøy og bli sprek på verdens sunneste måte!

(Kilder: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, hoppeksperten.com, trampolineguiden.no, gjoerdetselv.com)


15.03.2017 14.03.34