Ofte stilte spørsmål

    På denne siden finner du svar på typiske spørsmål rundt handleoppevelsen på Obs.no.

    Ofte stilte spørsmål

    Produkter og handling

    Du kan bruke søkefeltet til å søke etter produktnavn for å finne produktsiden med all informasjon om produktet. Leter du et spesifikt produkt, og kjenner identifikasjonsnummeret til det spesifikke produktet — også kjent som EAN, GTIN eller UPC — kan du skrive dette nummeret direkte inn i søkefeltet. Dersom produktet finnes på våre nettsider vil du få treff. Om du ikke har produktnavnet eller identifikasjonummeret, kan du utforske produktene våre via kategoriseringen i menyen.
    Det er dessverre ikke mulig å bestille eller reservere produkter som ikke er på lager. Men dersom et produkt er midlertidig utsolgt, så kan du benytte "Overvåk nettlager"-knappen på butikksiden. Da vil vi gi deg beskjed med en e-post så snart produktet er tilbake på lager og kan bestilles igjen.
    Som hovedregel har vi dessverre ikke mulighet for å håndtere forhåndsbestillinger på produkter. I enkelte tilfeller opplever vi imidlertid så stor etterspørsel etter spesifikke produkter at vi muliggjør dette. Vi jobber med å få på plass funksjonalitet for å kunne gjøre dette i større skala og på alle produkter hvor det er aktuelt.
    Når du sjekker våre produkter kan du se forskjellige lagerstatuser. Her er en oversikt:
    • Butikklager: Om du har valgt en butikk vil du se lagerstatus for produktene du ser i din butikk. Dette gir deg svar på om din valgte butikk har produktet i butikken tilgjengelig for kjøp og/klikk og hent akkurat nå.
    • Nettlager: Dersom produktet er tilgjengelig fra vårt nettlager på Langhus, sør for Oslo, så vil du se at det står "Nettlager" og en antallsindikasjon på produktsiden.
    • Andre butikker: Skulle ikke produktet finnes på nettlageret vårt, er det fremdeles mulig å bestille det direkte fra en av våre andre butikker. Da vil det stå "Andre butikker" og en indikasjon på beholdning hos det varehus som har flest av det aktuelle produktet på lager.
    • Leverandør: Noen produkter kan kjøpes direkte fra leverandørens lager. Da vil det stå "Leverandør" eller "Leverandørlager". I disse tilfellene må du påregne noe lengre leveringstid.
    Du kan se om et produkt er tilgjengelig gjennom de forskjellige fargekodene. Grønt betyr at det er nok produkter tilgjengelig, gult betyr at det er få produkter igjen og rødt eller kryss betyr at produktet er (midlertidig) utsolgt. I Obs har vi et stort antall utsalgs- og lagersteder, og rett over her finner du en forklaring om hva de forskjellige lagerbetegnelsene betyr. Om et produkt er utsolgt kan du benytte deg av "Overvåk nettlager"-knappen på produktsiden og du vil bli kontaktet når produktet er tilbake på lager. 

    Nei, dessverre. Et produkt som legges i handlekurven reserveres ikke. Det betyr at produktet kan bli utsolgt dersom du venter med å gjennomføre kjøpet.

    Bestilling og levering

    Det er dessverre ikke mulig å endre en bestilling. Men, du kan kansellere bestillingen din, og så legge inn en ny bestilling.
    Dersom du ønsker å kansellere en ordre uten å hente den ut, kan det gjøres via dette skjemaet eller ved å ringe oss på 64 87 50 00 / innvalg 4. Om ordren har kommet for langt i prosessen har vi dessverre ikke mulighet til å kansellere. Da kan du benytte deg av angreretten etter at ordren er fullført. 

    Nei, det er ikke mulig. Da må du kansellere bestillinge og legge inn en ny.
    Nei, vi leverer kun til adresser i Norge.
    Nei, det er ikke mulig å bestille varer som er utsolgt. Men, dersom du trykker på knappen "Overvåk nettlager" på produktsiden kan du melde deg opp for å få en e-postvarsling så snart produktet er tilbake på lager og kan bestilles igjen.
    Vi utvikler hele tiden våre leveringsalternativer i tråd med kundenes forventninger. En komplett oversikt over alle våre leveringsalternativer finner du her.
    Leveringskostnaden avhenger av hvilket leveringsalternativ du velger, og størrelsen på varen(e) du bestiller. Du ser prisen for de forskjellige leveringsalternativene i kassen når går til kassen. Prisen vil ikke endre seg etter du legger inn ordren din.
    Leveringstiden på din bestilling avhenger av leveringsmetode og lagersted. Du kan se estimerte leveringstider ut fra ditt postnummer og leveringsalternativ her.