Her er tipsene som gir god søvn

God søvn er viktig både for helse og velvære, og det er mange faktorer som påvirker hvor godt du sover. 

Det å stå opp og legge seg til samme tid hver dag, legger til rette for at du skal få gode netter. Ett godt råd er å unngå søvn på dagtid. Ifølge Helsedirektoratet bør du også unngå dette:

  • kaffe-, te- og coladrikking etter klokken 17

  • å legge deg når du er sulten eller rett etter et tungt måltid

  • å bruke PC og mobil på sengen

  • hard trening rett før leggetid

Mykt lys gir god søvn

Hvordan du har det i rommet og i sengen din er også med på å påvirke søvnhygienen. Det er anbefalt å ha det mørkt og rolig når du skal legge deg for natten.

Selv om taklampen må gi godt lys når du kler på deg om morgenen, er det lurt å velge en lampe med dusere lys på nattbordet til lesing på sengen.

En god dyne og pute er også viktig. Det viktigste er at dyner og puter kan vaskes på 60 grader eller at de tåler rens.

– Temperatur på minst 60 grader vil drepe midden som finnes i større eller mindre mengder i alle senger, sier Grethe Amdal, helsefaglig rådgiver i LHL.

Midd er den viktigste årsaken til allergiske plager utenom pollensesongen.

– Av samme grunn bør også barnas kosedyr få seg en omgang i vaskemaskinen en gang i måneden. 

Amdal anbefaler å skifte på sengen minst hver 14 dag og vaske eller rense puter og dyne minst to ganger i året.

Ikke re opp sengen!

Da du var liten, lærte du kanskje at du skulle re opp sengen slik at den så pen ut når du forlot rommet om morgenen.

–  Det beste er om du bare legger dynen til side når du står opp. Da kan fuktigheten fra natten fordampe i løpet av dagen, og mindre fuktighet vil gi mindre gunstige vekstforhold for midden, sier Amdal.

En voksen person svetter omtrent en halv liter væske hver natt.

– Temperaturen i soverommet bør helst ligge mellom 15 og 18 grader, dette vil de fleste synes er behagelig når de skal sove, sier Amdal.

Svette og pust skaper kondens, og et varmt soverom kan føre til fuktproblemer og oppvekst av mugg.

– Det er heller ikke sikkert at fuktigheten i sengetøyet tørker helt ut, sier hun.

Mindre støv gir bedre søvn

– Støv i kombinasjon med høy temperatur på soverommet vil føre til dårlig luftkvalitet, og det anbefales derfor å unngå heldekkende tepper. Disse vil fungere som støvdeponi, sier Amdal.

Begrens også antall gjenstander som kan samle støv i rommet.

– På barnerommet er det viktig å ha lekekasser med lokk og skap og hyller med dører som kan lukkes.

Når soverommet skal rengjøres, er det enkelt og effektivt å bruke en tørr eller litt fuktig mikrofiberklut eller -mopp på de fleste overflater og gulv. En støvsuger vil også effektivt fjerne støv og partikler fra overflater, men det er viktig å velge en støvsuger som ikke bidrar til å spre finstøvet.

­– Rengjøring en gang i uken vil være nok for de fleste, men på barnerom, der barn oppholder seg mye, kan det være lurt å moppe over litt oftere, råder Amdal.


26.09.2016 12.06.28