Brettspill – en sikker vinner

– Vi opplever virkelig at brettspillene, og særlig klassikere som Den forsvunne diamanten, står veldig sterkt, kanskje enda sterkere enn før. Fortsetter salget av «Diamanten» som i dag, vil vi nå én million solgte eksemplarer i 2020 her i landet, forteller produktsjef i Egmont, Annette Rønning Arnesen.

Den norske hyttekulturen har nok mye av æren for brettspillenes videre liv. Men brettspill appellerer ikke bare til familier på hyttetur, ifølge Rønning Arnesen. Også unge mennesker, som studenter, bruker hele kvelder på brettspill.

– Brettspill er jo engasjerende, underholdende, avkoplende – og ikke minst sosialt. Kanskje mange savner det sosiale nå som vi sitter så mye med hver vår mobiltelefon.

Det er mye sosial læring i spill, både for barn og voksne, og konkurranseinstinktet stimuleres hos de fleste. 

– Brettspill kombinerer lek og læring på en god måte, mener produktsjefen.

 

Brettspill-nyheter

Det er ikke bare de gode gamle brettspillene som selges i dag, også nye kommer stadig til, som Five Second Rule, kjent fra  talkshowet The Ellen Show på TV 3, ledet av  Ellen Degeneres.

– Vi har også mange nyheter innen brettspill, basert på kjente og kjære navn fra barnas verden, som Klatremus, Elias og Fantorangen. Så ingen kan påstå at brettspillene er på vei ut, fastslår Arnesen.

Dette visste du kanskje ikke om brettspill:

  • Det antas at brettspill har eksistert siden 3500 år f.kr.

  • Sjakk er et av verdens mest populære spill, og det er anslått at over 600 millioner mennesker spiller sjakk på verdensbasis.

  • Monopol er det mestselgende brettspillet i verden. Spillet selges i dag i 80 land, på 26 forskjellige språk.

  • Den forsvunne diamanten ble skap av finnen Kari Mannerla i 1953. Historiene om verdens største diamant inspirerte ham.

  • Ludo er egentlig en versjon av et tradisjonelt indisk spill kalt Pachisi. Ludo som vi kjenner det i dag ble lansert i England i 1896.


16.03.2020 15.29.00