50 år med lave priser og stort utvalg

I år er det 50 år siden Obs åpnet sitt første stormarked. Siden da har det skjedd mye, men som Geir Jacobsen, reklamesjef i Coop Midt-Norge, presiserer, har konseptet alltid vært det samme.

– Det har alltid handlet om å tilby kundene et stort og godt utvalg varer til de billigste prisene. Vi skal rett og slett gjøre det «BILligere å leve», som også var slagordet da vi åpnet i 1968, forklarer Jacobsen.

Jubileet feires med brask og bram, og i skikkelig Obs-ånd betyr dette elleville tilbud:

– Jubileet feires med en mengde kanontilbud. Vi har feiret i noen uker allerede – og holder på en god stund til, rett og slett fordi vi ønsker å gi kundene noe tilbake for å ha støttet oss i alle disse årene. Her kommer det til å være gode muligheter til å spare mye, tipser Jacobsen.


Programmet før den store åpningen.

Stolthet og takknemlighet


Jacobsen forteller videre om en sterk intern stolthet over at butikken fyller 50 år. At butikken faktisk har vært Norges største dagligvarebutikk i alle disse årene, handler i bunn og grunn om fornøyde ansatte, og ikke minst – fornøyde kunder.

– Det er helt utrolig å se at tre generasjoner med kunder fortsatt finner veien til Obs på Lade. I løpet av disse 50 årene har denne butikken alene hatt ca. 180 millioner kundebesøk. Vi er evig takknemlig overfor disse fantastiske kundene som år etter år velger å legge handleturen til Obs på Lade, utdyper Jacobsen.

Historien om det første stormarkedet

Det var nærmest en sensasjon da Domus Stormarked åpnet på Lade. Flere var skeptiske og mange dømte prosjektet nord og ned. Det var få som trodde at byens befolkning var villige til å sette seg i bilen og kjøre til Lade for å gjøre sine daglige innkjøp, og byens private kjøpmenn ytret seg nærmest lattermildt over satsingen.


Åpningen av stormarkedet på Lade var godt dokumentert i mediene.

Geir Jacobsen kan likevel fortelle at skepsisen ikke varte lenge.

– Det tok ikke lang tid før kundene strømmet til. Den enorme butikken på hele 5600 kvadratmeter hadde overveldende 600 parkeringsplasser og 100 meter med kjøle- og frysedisker. Den var rett og slett meget imponerende, og tiltrakk seg kunder fra både fjern og nær. Med det fengende slagordet «BILligere å leve» var stormarkedet også en stor pådriver til at det var bilen som skulle brukes når handelen skulle gjennomføres, forteller Jacobsen.

Som reklamen sa: Skulle man fylt alle diskene med medisterpølse, ville vi sannsynligvis fått medisterpølse lenger enn Norges kyst.

En spennende Obs-reise

– Siden oppstarten har Obs vært igjennom både små og store endringer. I løpet av årene har blant annet byggevarene fått sin egen Obs – i dag bedre kjent som Obs BYGG. Etter hvert som plassmangelen ble prekær inne i varehuset ble Obs sport etablert i egne lokaler i 1981. I de siste årene har vi også introdusert geniale ShopExpress.


Åpningen av bensinstasjonen i 1972 var en brakende suksess!

– Det har jo vært en lang og meget innholdsrik reise til der vi er i dag, men noen små historier fester seg kanskje ekstra godt. Tenk at vi i 1972 solgte diesel for 39 øre literen, eller at man mellom Gildes fabrikk på Tunga og Stormarkedet på Lade fraktet det som den gang var verdens lengste pølse (172 meter). Ja, Obs på Lade har virkelig levd et spennende liv, humrer Jacobsen.

Uavhengig av disse endringene og hendelsene vil målet til Obs alltid være det samme:

– Obs skal tilby kundene de laveste prisene på alt de trenger, og litt til, avslutter Jacobsen.


09.10.2017 22.00.00