Så ofte trenger du egentlig bruke såpe

For en del år siden var det vanlig at vi dusjet eller badet og vasket håret en gang i uka, gjerne på lørdagen.

I dag løper vi i dusjen hver morgen, og mange av oss gjør det ofte senere på dagen også, etter trening.

Hvordan dette virker på huden vår, og hvor ofte vi egentlig bør dusje, avhenger av hudtypen din.

Hudlege Caroline Strandhagen ved Hudklinikken i Oslo anbefaler at du i hvert fall ikke dusjer mer enn en gang per dag, ellers vil huden tørke ut fortere.

– Jo oftere du dusjer, jo tørrere hud får du, sier hudlegen.

– Men her er det store individuelle forskjeller. Har du en tørr hudtype, bør du dusje sjeldnere. Det er også viktig at du bruker en dusjolje, slik at du tilfører huden fuktighet og ikke bare trekker fuktighet ut ved vann og såpe. Bruk gjerne fuktighetskrem etter dusjen også.

 

 

Nøytral såpe er best

Det er en mengde såper å velge mellom. Er det hipp som happ hvilken jeg velger?

– Generelt vil jeg anbefale dusjolje i stedet for såpe, sier Caroline Strandhagen.

– Men skal du bruke såpe, er de nøytrale typene best, med tanke på skånsomhet mot huden.

Det beste for huden er en såpe som er PH-nøytral og uten parfyme.

Mange små barn har atopisk eksem, som gir tørr og kløende hud. Da trenger de olje i badevannet for å unngå at huden tørrer enda mer ut.

Ellers har generelt barn og ungdom fetere hud enn voksne. Jo eldre du blir, jo tørrere blir huden din. Da får du også etter hvert større behov for fuktighetsgivende produkter, sier hudlegen.

 

Hårvask to–tre ganger i uka

For en del år siden vasket vi håret cirka en gang i uka. I dag vasker vi det flere ganger ukentlig, noen hver dag.

Hva er best? Å være ren og nyvasket hele tiden, eller å la hår og hodebunn hvile noen dager mellom hårvaskene?

– Det kan være store individuelle forskjeller på hvor ofte du bør vaske håret, sier Line Lyngaas i L’Oréal Norge.

– Det er stor variasjon i hårtyper – tykt eller tynt hår, fettproduksjon og estetiske preferanser, hvor ofte du trener eller bruker stylingprodukter.

Ved å vaske håret for ofte, fjerner du de naturlige oljene i håret. Derfor holder det vanligvis å vaske håret to til tre ganger i uka.

 

Bruk riktig sjampo

Hva med oss som opplever at håret bare er fint når det er nyvasket, og fett og tungt allerede dagen etter?

– Tørrsjampo kan være en god løsning mellom hver hårvask, sier Lyngaas.

Dette er tegnene du kan være obs på hvis du er usikker på om du vasker håret for ofte:

– Hvis du merker at hodebunnen er irritert, eller du opplever kløe, tørr hodebunn eller ekstra tørt hår, kan dette være tegn på at du bør la det gå lenger tid mellom hver hårvask.

– Men det kan også være tegn på at du bruker feil sjampo – en som ikke passer til din hårtype.

Farger du håret selv? Da bør du lese disse tipsene.

 

Hva slags sjampo er best?

Mange av oss bruker samme sjampo og andre hårprodukter hele tiden. Det er ikke så lurt, ifølge Line Lyngaas.

– Hår og hodebunn forandrer seg etter både årstider, klima, behandlinger og annet. Derfor er hårets behov i stadig forandring, og du må tilpasse produktene etter det. Det kan derfor være lurt å variere mellom ulike typer sjampoer og balsamer.

– Velg en sjampo etter din største utfordring (for eksempel tørr hodebunn) og en balsam etter din nest største utfordring (for eksempel volum), er Lyngaas’ råd.

 

Barn og hårvask

Små barn er mye ute i barnehage og på lekeplasser, og blir ofte så skitne at de må dusjes eller bades.

Men håret trenger ikke å vaskes hver gang, så sant det ikke også er blitt skittent. Små barn har ikke like fett hår som voksne (det samme gjelder eldre mennesker).

– Frem til barnet er rundt ett år, holder det gjerne med å skylle håret i lunkent vann én gang i uken. Større barn kan fint vaske håret med sjampo kun én gang i uken, sier Line Lyngaas. 

Barn får som regel ikke fett hår før de kommer i puberteten, samtidig varierer fett hår fra person til person. Opplever man at barnet får fett hår, kan hårvask annenhver dag være aktuelt.


09.02.2017 12.40.06