Slik velger du riktig sykkel
Vær realistisk, og velg den sykkelen som passer deg best. Her er guiden som hjelper deg.
– Før du går til innkjøp av ny sykkel er det viktig å være klar over hvilket behov du har, sier Jan Henrik Lund, nestleder i Syklistenes Landsforening.
Skal du primært bruke den til å handle, eller pendle til og fra jobben, skal du bruke den i trening eller lange turer? Utvalget er stort, og mange ender fort opp med en sykkel dyrere og mer avansert enn hva man trenger.
Tenk deg godt om, det er ikke noe vits i å bruke tusenvis av kroner ekstra på en sykkel som mest av alt blir stående til pynt i garasjen. Det er langt bedre å være realistisk, å velge en sykkel etter det den faktisk skal brukes til.
Størrelseguide DBS
Høyde | MTB | Sport | Racing | City |
150-160 cm | 41 cm | 47 cm | ||
155-165 cm | 41/43 cm | 47 cm | 50 cm | 47 cm |
165-175 cm | 43/47 cm | 47/51 cm | 50/53 cm | 47/51 cm |
175-185cm | 47/51 cm | 51/55 cm | 53/55 cm | 51/55 cm |
185-190cm | 51/55 cm | 55/59 cm | 57/59 cm | 55/59 cm |
190cm – | 55 cm | 59 cm | 61 cm | 59 cm |
Størrelseguide Merida
Høyde | Landevei/CX | Hybrid | Fulldemper | Terreng |
145-155 cm | 44 cm | |||
150-165 cm | 47 cm | 47 cm | 15" | |
160-175 cm | 50 cm | 50 cm | Small | 17" |
172-185 cm | 52 cm | 52 cm | Medium | 18.5" |
179-189 cm | 54 cm | 54 cm | Large | 20" |
185-195 cm | 56 cm | 56 cm | X-Large | 21.5" |
190+ cm | 59 cm | 59 cm | XX-Large |
Vanlig sykkel eller hybrid
Mye har skjedd på sykkelfronten de siste tiårene. Det kan være lurt å velge et innvendig girsystem, der det hele ligger inne i navet. Ønsker du derimot å sykle opp alle motbakker bør du velge et utvendig girsystem, der tannhjulene ligger på utsiden.
– Du kan få «dagligdagse» sykler med innvendig girsystem. Sykler som passer for de aller fleste som ikke skal trene, kjøre i skogen eller sykle lange distanser. Det er vedlikeholdsfritt og gjør at du unngår en del problemer, forklarer Lund.
Det er blitt veldig populært med offroadsykler, nok mer en motesak enn et behov hos mange. Det er flere forskjeller. Hjulbredden er en.
– De aller fleste klarer seg med en vanlig sykkel med hjulstørrelse på 28 tommer. Kjører du mye i skog og ulendt terreng er det bedre med en dekkstørrelse på 26 tommer. Men utviklingen går mer og mer mot en hybrid: en blanding mellom en vanlig sykkel og en offroad, med 28 tommers dekk og trygge bremser, utdyper sykkeleksperten.
Apache eller aerodynamisk sykkel
Veldig mange av de populære sykkelmodellene, da særlig hybrid og offroadsykler, kommer med rett styre. Det gir deg en fremoverlent stilling med mye tyngde på hendene, som kan være bra for balanse og kontroll i ulendt terreng. Men kanskje ikke så behagelig for en sakte tur til byen.
– Jeg er tilhenger av et ikke altfor rett styre, gjerne at det krummer seg litt ut på sidene. Mange foretrekker en mer sittende stilling på sykkelen, også her en overvekt av voksne kvinner, fordi det kan bli en belastning for både hender og rygg å hele tiden ligge frem mot styret.
Vil du ta den helt ut, kan du skaffe deg kultsykkelen Apache, med ryggstøtte, der du nærmest ligger bakoverlent og sykler. Men da må du søke på Finn.no etter en brukt, da disse gikk ut av produksjon for flere tiår siden.
Trygg og komfortabel sykkel
Hvilket sete du velger har også mye å si for komforten.
– Vi som sykler mye vil ofte ha et fast (hardt) sete. De som bruker sykkelen mer sporadisk ønsker seg gjerne myke, polstrede seter eller gel-seter. Her finnes det også mange typer du kan trekke over ditt opprinnelige sete.
Alle sykler er påbudt solgt med to uavhengige bremser. Mange, særlig voksne kvinner, ønsker seg bakbremser i navet, slik at de kan bremse med pedalen. Ellers går det ofte i felgbremser, eller skivebremser for de som trenger ekstra god stoppeffekt, ofte i sammenheng med sport, downhill og offroad.
– El-sykkel en gave til menneskeheten
Undersøkelser viser at de fleste kan sykle fem kilometer, mens terskelen er høyere for å legge ut på en mil. Over 15 kilometer er det mest entusiaster som våger seg ut på.
– El-sykkel er en gave til menneskeheten. Denne hjelper mange ut på tur, som ellers ikke hadde syklet i det hele tatt. Og den øker aksjonsradiusen betraktelig. El-sykkelen brukes i pendling, den får folk til å våge å legge ut på lengre turer, og en snartur til byen går jo som en lek.
El-sykler har foreløpig ingen aldersgrenser, og går under samme regler som vanlig sykkel så lenge hjelpemotoren ikke har høyere nominell effekt enn 0,25 kW. Det anbefales likevel at barn under 14 år ikke bruker den i trafikken, og enkelte skoler har forbud mot el-sykler.
Vær trygg på sykkel
Det er viktig å bruke hjelm, men ikke påbudt.
– Det er lurt for både voksne og barn å bruke hjelm. Det beskytter deg spesielt i uhell der du er den eneste involverte, enten du sklir, går rundt, kjører utfor eller kjører i noe.
LES OGSÅ: Slik velger du riktig barnesykkel og lærer barnet ditt å sykle.
Godt lys er like viktig. Her finnes det så mye fint og kult, dioder og led med batterier som varer i flere år. Det er viktig både for å bli sett og for å se hvor du sykler i mørket, så du unngår store hull og hindringer.
– Invester i en lås som koster minst ti prosent av hva sykkelen kostet deg. De mest proffe sykkeltyvene blir ikke stoppet av noe, men velger heller en sykkel med enklere lås i fare for å bli oppdaget om det tar for lang tid, avslutter nestlederen i Syklistenes landsforening.
I gamle dager kjøpte du en sykkel og hadde den komplett idet du tok den med ut av butikken. Det kan du fremdeles gjøre med de vanlige syklene, mens med de mer avanserte og kostbare er det meste tillleggsutstyr, som skjermer, lys og bagasjebrett. Rett og slett fordi mange ikke bruker alt dette på sykkelen, eller vil selv velge hvilke lys de vil ha på sin sykkel.